עמוד ראשי         מאמרים         אודות

תאריך פרסום: 26/02/2023

תאריך עדכון: 11/01/2024

הגענו לישורת האחרונה, הסעיף האחרון שנשאר בחישוב תלוש השכר שלנו. אחרי שעברנו על נקודות זיכוי ממס הכנסה, אופן חישוב מדרגות מס הכנסה ותקרות המיסוי לתנאים הסוציאליים השונים, נשאר רק דבר אחד כדי להשלים את טבלאות חישוב תלוש השכר: איך בכלל מחשבים את האגורות בתלוש?

במקום העבודה הראשון בו עבדתי היה נראה שתלוש השכר מעגל לשקלים שלמים בערך כל שורה, ובפרט את שורת הנטו בתלוש. נשמע הגיוני סה”כ ולכן זה מה שעשיתי בגרסא הראשונה של טבלאות חישוב השכר. מאוחר יותר, אחרי שעברתי מספר מקומות עבודה, ראיתי שזה לא המצב בחברות אחרות ובפרט השורה התחתונה בתלוש לגמרי יכולה לכלול אגורות. אחרי מחקר קצר מצאתי את החוק הבא: חוק עיגול סכומים.

חוק עיגול סכומים

חוק עיגול סכומים נחקק בשנת 1985 (הוחל מינואר 1986) בתקופה בה הוגדרו תהליכי המעבר מהשקל (הישן) לשקל החדש. לשם פשטות נתעלם מההגדרות עיגול הסכומים עבור השקל הישן (כפולות של 120 שקלים) ונתמקד במטבע בו אנחנו עושים שימוש היום השקל החדש (ש”ח).

החוק מגדיר כי מוסדות המדינה (מס הכנסה, ביטוח לאומי, תשלומי קנסות לעירייה וכו’) יקבלו תשלומים בשקלים שלמים. הנוסחא לעיגול הסכומים היא בדיוק כמו שהייתם מצפים:

פרוטוקול הועדה שדנה בחוק הוא כמעט קומי, כאשר עמוד שלם (!) של פרוטוקול הועדה מוקצה לסכסוכים בנוגע לסדר היום של הועדה והאם ידונו קודם בחוק עיגול סכומים או בהצבעה בנוגע למעונות יום. לכשהתחילו לדון בחוק עצמו, נראה שהיו מספר טיעונים שהועלו בדיון:

אז כן, אחת הסיבות לעיגול הסכומים היא סיבוך טכנולוגי בתמיכה באגורות במחשבי מס הכנסה (מעבר לסיבוך הבירוקרטי של שינוי דרכי עבודה “כפי שהיה עד כה בלירות ובשקלים”).

לדוגמא, שכירה המשתכרת 20,000 ש”ח ברוטו (קרן השתלמות על כל השכר), תחוייב בסכומים הבאים (נכון לשנת 2023):

זה לא מבטיח שהשורה התחתונה בתלוש תהיה בשקלים שלמים, אבל זה כן אומר שתלושי השכר תמיד יציגו בשורות הרלבנטיות סכום כדוגמאת 218.00 כאשר ה-“00.” מיותרים כי הם לעד יהיו שם (זה החוק). בהתאם, אלו השורות היחידות במחשבון חישוב תלוש השכר שלי בהן מתבצע שימוש בפונקציית עיגול.

שורה תחתונה: מס הכנסה וביטוח לאומי יגבו מאיתנו מיסים בשקלים שלמים לפי עיגול לשקל הקרוב.

סיכום תלוש השכר

בתחילת הדרך, הצגנו את הגרף הבא, המציג כמה נקבל בנטו על כל שקל העלאה ברוטו (שכירים, נכון לשנת 2023):

אגורות נטו על כל שקל העלאה ברוטו (שכירים) - 2023

איור 1: אגורות נטו על כל שקל העלאה ברוטו (שכירים) - 2023

מאז עברנו על הסעיפים השונים בתלוש, ולמדנו את הסיבות לקפיצות השונות בגרף:

עכשיו כשאנחנו מכירים את חלקי החישוב השונים, להלן הגרף עם התוויות עליו, רק כדי לקבל תחושה מה ההשפעה של הסעיפים השונים על השורה התחתונה שלנו בתלוש:

אגורות נטו על כל שקל העלאה ברוטו (שכירים) - מפורט - 2023

איור 2: אותו הגרף, הפעם עם תוויות

מסקנות מהגרף

סיכום

בסדרת הפוסטים זו אני מקווה שהצלחתי להציג איך מחושבים הסעיפים השונים בתלוש השכר שלנו. למרות שמדובר על כל סעיפי התלוש, הצלחנו לעבור על כל התוכן ב-8 פוסטים ובזמן קריאה מצטבר של פחות משעה (לפחות לפי מחשבוני חישוב קצב קריאה). בתקווה זו המחשה לכך שהשד לא כזה נורא ושכולנו אמורים להיות מסוגלים לפחות לקרוא מה הולך בתלוש שלנו (גם אם לא להבין אותו במלואו).

אני יודע שריבוי סעיפי המס מקשה על חישוב המשמעות של שכר ברוטו אל מול השורה התחתונה נטו, ועל כן שיתפתי עם הציבור את מחשבוני חישוב השכר. כולי תקווה שמחשבונים אלו יועילו למי מהקוראים ואתם יותר ממוזמנים להעביר אותם הלאה ולשתף אותם עם חבריכם.

זהו, סיימנו עם תלוש השכר. הפוסטים הבאים כבר יעסקו במיסוי מניות (RSU, ESPP ועוד ראשי תיבות באנגלית) במטרה להנגיש גם אותם כדי שנדע להבין איך עובד חלק השכר הזה (שבהייטק יכול להיות יותר משמעותי מהשכר שבתלוש) ומה הזמן הנכון למכור את המניות מבלי שנחוייב עליהן במס גבוה.